måndag 3 maj 2010

New York, dag 1&2

Jag kom tillbaka från New York i torsdags och kommer långsamt att lägga upp bilder och berätta. Tydligen har de ändrat systemet för hur man hanterar bilder på bloggen. Väldigt irriterande eftersom man måste gå in och ändra kodningen om man råkar lägga upp bilderna fel ordning...

Iallafall. Själva resan till New York var minst sagt helvetisk. Som bekant bestämde sig en viss vulkan på Island sig för att få ett utbrott och ödelägga flygtrafiken. Vi var övertygade om att vi inte skulle komma iväg men får på söndagen reda på att USA-flyg flyger från Oslo och att det fanns en chans att vi kunde komma med en buss till Oslo. På måndagen (officiellt avresedatum) får vi ett mail från vår lärare som säger att vi måste komma till Köpenhamn om vi vill ha minsta chans att komma med. Mailet kommer 9.36 på morgonen och jag sitter på tåget Herning - Kastrup 10.36. Lite imponerad av mig själv. Är framme vid 14-tiden och möter några andra. Vi väntar till 17.00 på vår lärare. Hon vet inget mer (mer än att vi borde suttit på bussen natten innan) och pratar med informationsdisken. Vi väntar till 20.00 för mer information men de vet inte mer. Kruxet är att vi inte har någon självklar plats på bussen utan måste vänta på restplatserna.

Rena spökstaden, Kastrup

Hmm....

Vid 21.30 får vi veta att vi kommit med bussen. Bussen går vid 22.30 och vi kör genom halva Sverige (sista jag kommer ihåg var Strömstad) till Oslo. Resan tar 8 timmar och vi är framme runt halv 8 på morgonen.

I Oslo får vi vänta på check-in vid 9.30. Det tar 2.5 timmar innan vi är framme och planet ska gå 12.25. Anledningen är att 3 USA flyg ska checka in vid samma diskar.

När jag och Stephanie kom fram fungerade inte våra pass. enligt systemet hade vi inte någon biljett, vilket resten av gruppen hade. En av de ansvariga springer sedan iväg med våra pass utan förklaring. Vi var rätt nära bristningsgränsen då. Efter 10-15 minuter kommer han äntligen tillbaka med boarding pass och pass och vi springer genom säkerhetskontrollen (detta är ca 15 minuter efter att planet skulle gått) och ser att det står Boarding på skärmen. Vi springer lite till och lugnar oss när vi ser att kön vid gaten är lång och planet fortfarande står på marken.

Vid halv 4 flyger vi äntligen. Flygningen gick bra, vi flög rakt över Island och Grönland. Grönland är riktigt häftigt. Landningen var smärtsam (blev åksjuk) och när vi kom av planet var det dags att åka buss in till New York. Vi kom vid rusningstrafik och blev ståendes rätt mycket. Tog runt 2 timmar och vår busschaufför såg ut som en rappare från Harlem. Rätt cool. När vi kom fram åt vi kvällsmat på en pub och dog sedan i sängen (9 pers bodde i mitt rum, mig inkluderat) efter ungefär 40 timmars resande och väntande.

Det första vi ser i New York, utanför flygplatsen. Det och en FedEx bil.