onsdag 18 november 2009

Livet inuti en reklampelare; ocensurerat och med stormvarning

Inatt är det varning för storm i Herning. Redan nu blåser det så mycket att jag fick hoppa av cykeln och gå sista biten hem, helt enkelt för att jag var rädd för att blåsa omkull. Illa. Jag hade tur som hade min cykel fastkedjad i stället. Minst hälften av alla cyklarna utanför skolan hade blåst omkull. Just det, glömde jag nämna att det regnar också? Och att jag ska "cykla" till danskan ikväll?

Upptäckte också en intressant sak när jag cyklade hem igår. Det har varit några och grejat utanför Hojskolen i några dagar och igår förstod jag varför. De har satt upp en reklamskylt på fasaden, med orange neonljus. Tack och lov att jag inte bor högre upp, jag hade inte velat ha den utanför fönstret. Den gör reklam för något julevenemang på Hojskolen så den är väl borta efter jul kan vi hoppas.

Så vad händer då i regniga Danmark? Jag vaknade inatt av att det var oväder. Bara det faktum att jag vaknade är ovanligt. Jag tvättade igår, och hittade idag ett örngott när jag rensade på min hylla. Jag trodde att det var skitigt och har därför haft ett annat i tron att det första var i tvätten. Vilken koll man har. Igår tittade jag på Factory Girl (jag tror att jag äntligen förstått poängen med youtube). En ganska bra film. Jag gillade speciellt kläderna som "Edie" hade.

Igår försökte jag också prata danska med en man på telefon som skulle sälja en cykel till Ania. Han förstod inte engelska så hon slängde över luren till mig. Det gick ok, även om jag pratade mycket svenska. Men sedan kom vi till platsen där han bodde. Då tog det tvärstopp. Jag förstod inte alls. Så konversationen fortsatte i stil med:

Kan du säga det långsamt?
- Bla bla
Eh, kan du bokstavera det?
- H bla bla
Ehhh, kan du bokstavera det långsamt?
- H bla bla
Ehh, Holstebro?
- Nej, 15 bla bla, i bla bla.
(Anna viskar; Just write it like it sounds. Jag: But I have no fucking idea what it sounds like.)
Ehh, okej. Skulle du kunna säga det långsamt igen?
- H Bla bla.
Aha, jaaa. Då ses vi imorgon då.

Jag vet fortfarande inte vart han bor. Jag är glad att det inte är jag som ska köpa den där cykeln.

Nej, nu ska jag äta något nyttigare än det jag trycker i mig just nu. Därefter blir det nog en film innan det är dags att ge sig ut i helvetet och försöka ta sig till danskan. Jag tror att jag ska gå eftersom det efter gårdagen finns indikationer på att jag kan bli bättre. Oh, förresten. I måndags köpte jag mina tågbiljetter hem. 10 december smäller det. När jag försöker dra upp mitt bagage på tåget det vill säga.

1 kommentar:

  1. Det blåser här hemma också. Du får stoppa ett par tegelstenar i ryggan när du ska iväg ;)
    Ska bli kul att se dig när du kommer hem :)

    Kramar Anna & Mamma :)♥

    SvaraRadera