onsdag 3 mars 2010

Äntligen en egen lägenhet!

Sedan sist har jag och Ania äntligen hittat en lägenhet. Nycklarna är i vår hand och kontraktet påskrivet (väntar just nu på vår kopia) och idag var jag och lämnade det första av mina saker. Ska dit imorgon igen med fler saker. Lite allmän info: 54 kvm, 2 rum + kök, vi delar badrum med en annan lägenhet (men där bor bara en tjej) och vi betalar en månadshyra på 4000 DKK (ca 5900 SEK) där allt ingår (även internet). Vilket är rätt billigt för att vara Danmark. Insåg idag att jag fick skitrummet, insåg inte att det var så mycket mindre när vi bestämde rum. Har just nu stora funderingar på hur jag ska få plats med 1 madrass, 1 byrå och 1 skrivbord därinne....

Iallafall, tog lite bilder idag; det första man kommer in i är köket, som har bra med plats och är rätt välplanerat (även om vasken är lite dåligt placerad i förhållande till spisen)


Från köket är det en dörr till mitt rum. Som är avsett att vara sovrummet och därför redan har en garderob (vilket jag är lycklig över eftersom jag nu har både en garderob och en byrå. Bra för någon med mycket kläder...) samt medföljande lampa (vilket Ania inte har). Enda nackdelen är att det är svårmöblerat pga ett dåligt placerat element. Dörren till vänster går in till Anias rum och kommer nog att vara stängd rätt mycket, vilket ger mig lite mer plats. Tror nog att jag ska klura ut möbleringen så småningom.


Anias rum, som är betydligt större, ljusare och finare insåg jag idag. Tror att jag har gjort en dålig affär. Fast upptäckte också att det är mer oväsen från vägen utanför i hennes rum och att golvet är buckligt. Hon har ingen lampa men internetjacket sitter i hennes rum. Router nästa med andra ord.

Den allmänna hallen upp till andra våningen, där vi bor. Trappan skrämmer livet ur mig och jag vet inte hur vi ska få upp min byrå för den. Som det ser ut nu ska vi fråga Anias polska arbetarvänner om flytthjälp. Förhoppningsvis kan de hjälpa oss upp med byrån också. Den här trappan har smala trappsteg och lutar något vansinnigt. Inget man vill gå ner för efter några drinkar...

I övrigt så har vi tillgång till en trädgård, tvättstuga och ett cykelskjul med tre väggar och tak som står i trädgården. Känns mer skyddat än Hojskole. Vi har ca 50 m till mataffären och runt 100 m till centrum av Herning. Den största nackdelen som jag ser det är att vi har 4,5 km till skolan enkel resa varje dag. På cykel. Tillsammans med ca 3 km till danskan enkel väg och två gånger i veckan kommer jag att cykla 54 km varje vecka. Inga cykelturer till fester inräknade. Kan ju tillägga att vi oftast festar i Birk, vilket är ca 5 km bort... Men, vad tusan. Vi har fått en fin lägenhet och jag kommer att bli grymt vältränad på köpet. Man ska inte klaga. Ska dock, med tanke på det danska vädret, investera i en regnjacka...

Sedan sist har det hänt ganska mycket i övrigt, jag har varit domare på TEKOs aktivitetsdag. Ganska långtråkigt eftersom alla nya studenter var danskar. Jag har också varit på Diddes födelsedagsfest som smälte samman med alla nya utbytesstudenters fest (en av de bästa festerna hittills) för att sedan sluta i blodbad på rysk efterfest då värden lyckades skära upp underarmen på krossat glas. Såvitt jag vet har han nu, efter 2 veckor, tagit bort stygnen men ska vänta 2 veckor till innan det är färdigläkt. För någon som är livrädd för blod var det ingen höjdare att titta på. Jag har även varit på TEKO-fest, där jag jobbade i garderoben en timme i utbyte mot gratis inträdé. Gilla elevrådet. Vi hade förfest hos Nana, en danska i min klass, där bland annat Wii Just Dance ingick. Riktigt kul. Det har också varit några födelsedagar; Johanna har blivit 20, Martin 14 och Josefin 10. Grattis till allihop!

Känns lustigt att alla blir så stora... Iallafall, vad gäller skolan så kör vi hårt med inköp och ekonomiteori, samt kaka. Vi har ett kakmonster till lärare (och klass) så varje vecka får någon ta med sig kaka. Den här veckan har vi två stycken. Idag blev det italiensk chokladkaka, recept från Capri, och på fredag blir det något från Litauen. Spännande. Imorgon har vi klassträff på kvällen med middag, bowling och en drink eller två ute någonstans. Skola på fredag men vi börjar inte förrän vid lunch. På fredag fyller Johnny 26 och jag ska på studentfest i Birk. Busy busy. Men jag gillar det. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar