tisdag 12 januari 2010

Hantverk på gång

Om en bikini räknas som ett gediget hantverk så är det det jag håller på med för tillfället. Idag åkte jag och Margot till tygaffären Stof og Stil för att inhandla svart polyester/elastane tyg till bikinin. Lyckades få tag i två tjocklekar, perfekt eftersom vi har två lager tyg. Imorgon ska mönstret modifieras lite och sedan ska vi sy. Tanken är att den här versionen ska bli tio gånger bättre än prototypen. Vi får se hur det går.

I övrigt har jag roat mig med att "skapa" en märkesetikett till Pandora i photoshop. Med skapa menar jag att jag tar en bild från nätet på en etikett, raderar namnet som står där och får då en helt vit etikett. Sedan skriver man dit Pandora och får det att se lite strukturerat ut. 15 minuter och så är det klart. Lätt som en plätt.

Tanken de senaste timmarna är att jag ska skriva brev till CSN. Det har jag lyckats skjuta upp ganska bra enligt mig själv. Har istället roat mig med att titta på Minimarkets höstkampanj, som jag fullkomligt älskar samt läst diverse modebloggar.

Nu får jag nog ta mig i kragen (om jag hade haft någon) och sätta igång med mitt vädjande brev. Nedan är en bild på min egensydda kjol, som gör mig lycklig inombords varje gång jag tittar på den. Trots att den är lite för stor. Men den är bärbar och det gör mig flickigt lycklig.

Var väldigt sugen på att köpa mer tyg när jag var i tygaffären idag. De hade rea på ett rutigt tyg, men jag visste inte vad jag skulle använda det till och var lite rädd för att en kjol i det tyget skulle få mig att se ut som en skotsk förskolelärarinna. Inget fel med det ioförsig men kändes inte riktigt som min stil. Idag blev det därför inget tyg (eftersom jag inte visste hur mycket tyg jag skulle behöva om jag tog något från standardsortimentet) men slog till på en sprättare för hela 9 kr. Kände att det passade min budget och jag har stört mig på att jag inte har någon. Nästa steg får väl bli en bättre sax. Med den här takten kommer jag kanske att kunna tillverka kläder lagom till nästa år. Har insett att man borde utnyttja TEKOs industrimaskiner medan man kan, för de är helt enkelt underbara. Det kvittar hur många lager tyg du ska sy igenom, de stoppar inte för något. Inte ens 5 lager tyg och ett skosnöre. Fantastiskt.

1 kommentar:

  1. Okej, det är en sak jag undrar, vad är "pandora" för något?
    och sen i dag pratade jag, Emma och Hanna om vad vi vill bli när vi blir stora, emma skulle byta kön, för att hon vill stå ut i samhället xD HAHA!!
    (om du inte fattar, tänk en aning snuskigt)
    saknar dig gumman (gummi, piggi, piggsvinet, popo, helena, currypiggsvin)
    Kramar ja det står ju där uppe :) ♥

    SvaraRadera