torsdag 7 januari 2010

All roads lead to the same place

Nu är jag tillbaka i Herning igen, kom hit i söndags. Det har varit ett väldigt innehållsrikt lov måste jag säga. Jag har farit fram och tillbaka mellan Olofström och Kristianstad som en vettvilling. Men mycket har hunnits med. Jag har varit hos tandläkaren, fått svinvaccinet, träffat Johnny några gånger, firat min födelsedag en andra gång, varit på fika med tjejerna, festat på juldagen, sytt färdigt min kjol som jag började på för några år sedan, haft tjejkväll med Mila och Mella, varit på mellandagsrea i Växjö, blivit sjuk, läst böcker, firat julafton och nyårsafton etc etc. Ganska hektiskt men väldigt roligt. Bortsett från förkylningen då, som hindrade mig från att ha en sista fika med farmor och farfar och gå på julmiddag hos mormor. Ganska synd.

Men i söndags var det då dags att packa väskan och påbörja min 9 ½ timmar långa resa från ytterdörren i Olofström till mitt rum i Herning. Hur jag fick plats med allt i väskan övergår mitt förstånd men det gick till slut. Jag lyckades få med mig alla julklappar, vilket inkluderade min nya kamera (lila!!), all choklad och liknande som jag köpt, alla födelsedagspresenter, inköp på mellandagsrean, alla nyttigheter och alla kläder. Slutade med att jag släpade på en datorväska, en resväska, en VILA-kasse och en handväska. Men det gick bra det med.

På Köpenhamns tågstation satt jag och väntade i 1 h 40 min på tåget till Herning. Under denna tid kom en asiatisk äldre man fram till mig, sa att jag var vacker, kysste min hand, luktade på min vante, frågade om jag kunde danska, min ålder och slutligen; skulle jag måhända ha en bebis? Vet inte om jag borde ta detta som en förolämpning. Jag flydde iallafall så fort jag fick tillfälle och hamnade jämte en äldre man som pratade med sig själv, sjöng, diskuterade golvet med sig själv och svor. Men han sa inget till mig (tror jag inte) så jag satt där resten av tiden. Gick hur bra som helst.

När jag sedan kom fram till Herning var det 11 grader i mitt rum eftersom elementet inte varit på. Inte alltför roligt att upptäcka att elementet inte fungerar i en sådan situation. Jag spenderade natten i ett 12-gradigt rum iklädd tights, benvärmare, strumpor, pyjamasbyxor, tjocktröja, mössa och vantar. Lägg därefter till ett täcke och en extra filt samt två håriga kuddar som jag satte en på varje sida. Morgonen därefter fixade hyresvärden elementet som nu fungerar och väldigt långsamt har ökat temperaturen till 17,5 grader. Nu är det nästan dräglig temperatur härinne.

Har nu tagit min första hepatitspruta också, vilket gick bra. Inga panikattacker här inte (möjligtvis när jag fick reda på att priset gått upp men inte annars). 855 DKK gick den godingen på. Börjar tvivla på om jag har råd med Kina det här året. Känns ju inte helt lovande.

I skolan har vi för övrigt börjat på vårt nya projekt, vilket går ut på att designa ett plagg till ett företag som inte sysslar med kläder. Efter mycket om och men bestämde sig min grupp för att göra en bikini för Pandora (måste vara ett danskt företag) som är inspirerad av deras berlockarmband. Känns kanske inte så innovativt designmässigt men i övrigt är det en bra idé. Med tanke på att bara en i vår grupp kan sy så kändes det bra att bara ta något litet dessutom. I övrigt verkar jag vara den enda som kan sy litegrann så jag ska hjälpa henne lite. Fast hon kommer att få göra de svåra sakerna. Jag vägrar.

På tal om att sy så bär jag nu mitt första egenhändigt designade plagg som passar. Kanske lite i största laget men går utmärkt att bära. Känner mig lycklig. En fin grå kjol med knappar hela vägen ner och ett grönt sidenband i midjan. Lycka är att se ut som en skolfröken.

Nej, nu ska jag skriva min branding uppsats (lär bli 2 extended essays när den är färdig) som ska in på måndag. Imorgon ska det göras bikiniprototyper och gås på elevrådsfest, och på lördag är det födelsedagsfirande hos Frida. Och, förresten. Idag kom Ania äntligen tillbaka. Woho! Har kanske inte nämnt att jag ska till New York också, helt säkert. Det bästa är att Ania ska med, precis som Jeltsje och Niina. Kan bli bra det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar