fredag 15 januari 2010

Hantverk?

Det här är förresten vad jag har sysslat med sedan jag kom tillbaka från Sverige. Efter mönsterritande, utbrott över band, tyghandlande och syende är nu bikinin äntligen helt klar, precis som allt annat i projektet, som resten av gruppen gjort. I bakgrunden kan ni se lite av vårt mässtånd. Anledningen till att jag inte visar någon bild på det än är att vi ändrade det efter att jag tagit bilderna. Bilder kommer på måndag, efter att vi haft vår presentation.
Kan meddela att de smala banden som man knyter ihop bikinin med (5 mm tjocka!) var ett rent helvete att tillverka. Vi skulle ha 7 st och de fick inte vara tjockare än 5 mm, annars gick det inte att trä på smyckena. De skulle också vara 30, 70 och 125 cm långa. Jag sydde och Margot försökte vända dem. Eftersom sömmarna sprack hela tiden så slutade det med att jag sydde minst 15 stycken, tyget började ta slut och det tog lite mer än 4 timmar att tillverka 7 band. Vi var lagom trötta efter det, och då visade de sig att sick sack-maskinen var skit. Det slutade med att Margot tog med bikinin till en kompis och sydde klart den. Puh.

Ni kanske ser att den är lite för stor för dockan, som efter mätningar nog inte har mer än storlek 32. Den var tydligen för stor för Margot också, så vi får väl se om jag lyckas lägga beslag på den. Min gamla bikini är rätt utsliten.... Den går ju dessutom att justera storleksmässigt med hjälp av banden. Frågan är väl bara om vi lyckades välja ett tyg som faktiskt tål klor- eller saltvatten. Polyester/elastan. Kan bli intressant det här. Tror att borde funka. Är dock lite fundersam över hur pass fet man ser ut när de där smala banden skär in i fettet. Smickrande tanke, inte sant?

Eftersom vi ändrade utseendet på ståndet så fick vi typ 3-4 m vitt lakanstyg över. Ingen annan ville ha det och eftersom vi lyckades trampa på det så kändes det inte som att någon på TEKO skulle vilja sy med det till deras kläder. Men allvarligt, vilken människa vid sina sinnes fulla bruk slänger så mycket tyg? Inte jag iallafall, så just nu har jag 3-4 m vitt (med skoavtryck) lakanstyg på min säng. Vet inte riktigt vad jag ska göra med det. Har funderat över om jag behöver nya lakan eller örngott. Problemet är väl att tyget skulle räcka till sisådär 6 örngott...

Imorgon har jag en lång dag, ska upp tidigt och försöka cykla in till centrum för att skicka in ansökningar till CSN, är i stort behov av pengar för vårterminen. New York är inte billigt om man så säger. Ska sedan skriva två danska uppsatser, samt sammanfatta 3 danska böcker. Måste även öva på presentationen till måndag och prata med mina föräldrar på Skype. På kvällen har Michael födelsedagsfest. På söndag gäller läxor igen plus att jag och Andra ska knåpa ihop en poster till modeveckan (modevecka = :D ) Med det sagt, dags att sova.

2 kommentarer:

  1. Och jag da? är jag en av dina föreldrar?
    Ankan besviken på Piggi som glömt mig :'(

    SvaraRadera