söndag 14 februari 2010

Copenhagen

I fredags var det då äntligen dags för modevecka. Klockan 6.45 gick bussen från Herning. För första gången var jag inte det minsta åksjuk så jag tyckte till och med att bussresan på 4½ timme gick riktigt smidigt. Något otrevlig chaufför dock.

Vi började med att åka till mässan CIFF i Bella Center. Första intrycket där var inte särskilt imponerande. Faktiskt, efter en timme började jag undra vad tusan jag gjorde där. Kändes som mycket var riktat mot kvinnor 40+ eller till barn. Det var också oräkneliga sko- och väskmärken. Det var rätt roligt att titta på. Hittade ett nytt märke i Bella Center som jag verkligen gillade, tycker fortfarande att det var något av det bästa jag såg under hela dagen;
http://www.lulusaccessories.com. Ett norskt märke med helt fantastiska väskor.


Runt lunch var vi duktigt trötta på Bella Center så vi åt "lunch". I mitt fall en muffins, som var något av det billigaste du kunde hitta. No way att jag betalar 50 DKK för en liten bagel när jag kan betala 25 DKK för en muffins i samma storlek.

Efter lunch tittade vi på en modeshow, som var riktigt bra. Jag har inte en enda bra bild från visningen, dock en hel del filmer. Tyvärr är filerna lite väl stora för att lägga upp här, tror det skulle ta halva dagen att ladda upp dem.

Efter visningen var det få som ville stanna på CIFF, några följde med vår buss till CPH Vision istället. Det gjorde inte jag dock, utan jag och några till bestämde oss för att åka till Gallery. En av tjejerna sa att det var den bästa mässan i Köpenhamn och inte borde missas.

Efter en timmes resande (buss, snabbtåg, metro) kom vi fram och registrerade oss i kassan. Så fort man kom in syntes det att det var bättre än Bella Center. Tyvärr, hade vi inte så mycket tid så jag spenderade en timme med att gå runt på första våningen och missade andra. Tittade på Rodebjer, Stine Goya (en kompis jobbade backstage under hennes visning i torsdags, riktigt coolt), Fifth Avenue Shoe Repair, By Malene Birger, Hope, Cheap Monday, Minimarket, Day Birger et Mikkelsen, Dagmar etc. Enda nackdelen var att man som student kände väldigt tydligt att de inte ville ha oss där. En hel del blickar och så vidare. På ett ställe blev man inte ens insläppt. Undantaget var Rodebjers säljare som var väldigt trevlig.

Vid 17.00 var det en modevisning i Gallery som vi tänkte att vi skulle gå till. Vi ställde oss i kön (såg en tjej som hade stylat sin hatt riktigt innovativt och vansinnigt snyggt) och blev insläppta. Jag och tjejerna vid ingången hade följande intelligenta konversation:

Tjej 1: Hi!
Jag: Hi!
Tystnad.
Tjej 2: Hi!
Jag: Hi!
Tystnad.
Tjej 1: Just follow her.

Modevisningen var såklart försenad (inte bra, vi skulle med bussen 18.00 från Bella Center). Den började vid 17.30 och märket var FIN. Väldigt fina kläder. Ganska lös silhuett och mjuka draperingar i matta färger, i en färgskala som gick i beige, dimblå, svart och grått. De hade också ett väldigt fint tryck, som såg ut som trädgrenar. På front row satt bland annat Yvan Rodic (Facehunter). Är väldigt dålig på ansikten så vet inte vilka de andra var. Upptäckte också när jag kom hem att det egentligen var en "By invitation only" visning. Kanske förklarar min konversation vid ingången. Fortfarande förvånad att vi kom in, fast med tanke på hur människor var klädda osv. så borde man nog kunnat ha listat ut att det inte var för vem som helst.

Eftersom visningen var försenad blev vi också försenade till bussen hem, med sisådär en kvart. Pinsamt när man egentligen ska vara ansvarig... Bussresan hem var smärtfri, dock väldigt hungrig.

Sammanfattningsvis; det var väldigt lärorikt att åka till Gallery. Jag förstod hur dömande modebranschen kan vara (blickarna etc.). Men det fick mig också att vilja ha mer. Jag hade gärna gått runt där som inköpare och letat nya märken. Fick en att känna att man valt rätt utbildning trots allt.

Vad gäller trender; väldigt mycket puderrosa och mättade färger. Förvånansvärt lite mönster. I allmänhet ganska följsamma kläder och förhållandevis avslappnad och lös silhuett. En av mina största förvåningar var att nitar fortfarande var rätt populärt. Fast det var ioförsig mest i Bella Center. I skoväg var det mycket nitar, cut-outs och snörning. Högklackade toffelliknande skor och nervikta stövelskaft (på ett sofistikerat sätt) var också rätt populärt. Samt låga skor i herrmodell.

Insåg också nyss hur svårt det är att komma ihåg allt. Tror att man får föra anteckningar nästa gång. Kan bara komma ihåg enstaka plagg, en fin klänning från FIN, massa fint från Karen By Simonsen (hade gärna burit 85% av kollektionen), Rodebjers spetsplagg och deras mönster, alla underbara väskor från Lulu's Accessories,, en vacker långklänning från By Malene Birger, fina skor från ett märke jag inte kan komma ihåg namnet på... och så vidare. Tror att det var allt för nu. Man fick inte ta bilder under mässan så har inte så mycket att erbjuda när det gäller det...Kommer kanske fler reflektioner och anekdoter i takt med att jag kommer ihåg mer.

1 kommentar:

  1. det låter jätteroligt : ) Kommer definitivt be dig om råd när det närmar sig hösten ; )

    SvaraRadera