söndag 14 februari 2010

Den intressanta lördagen

Igår var det fest i studenthuset i Birk, vilket var en intressant kväll. För ovanlighetens skull hade jag inte kameran med mig (vilket berodde helt på fåfänga, jag ville ha min pyttelilla bruna väska, för den var snyggast med klänningen). Vi var dessutom en mer än vanligt, Niina besökte studenthuset för första gången. Det var riktigt kul. Dansade som en galning. Det var även en hel del som jag kände där, vilket gjorde saken ännu roligare. Tanken var att det skulle vara en maskerad (skippade det konceptet helt och hållet). Så, under kvällen pratade jag och Niina med en full clown, en anka försökte ragga på Niina, vi pratade med en kille i hemmagjord SpongeBob kostym, blev nästan nersprungna av en elefant etc. Några killar var klädda i flygoveraller (ni vet, sådana gammaldags overaller som piloter hade) och pilotglasögon. Tror att jag där och då bestämde mig för att gifta mig med en gammaldags pilot i framtiden. Nästan vilken kille som helst hade sett bättre ut i en sådan overall.

När festen var slut i studenthuset fortsatte jag och Ania till en efterfest (Niina gick sisådär en timme innan stängning). Men vi bestämde oss rätt snabbt för att gå hem istället. På vägen gick vi ifatt en stupfull kille som hade lyckats ta sig runt 500 meter på 1 timme. Eftersom han knappt visste vart han bodde ville vi inte låta honom gå hem själv (han hade heller inte någon plånbok eller vinterjacka). Först försökte vi få honom att sova i Hojskolen (madrass i stora rummet) men det gick inte så vi lät honom fortsätta själv. Efter 50 meter trillade han och blev liggandes i snön. Tror att det var ungefär då som jag och Ania bestämde oss för att följa honom hem, så han inte frös ihjäl i en snödriva under natten. Det blev en promenad på några kilometer för att släppa av honom hemma hos sig och sedan gå tillbaka till Hojskolen. Jag tvivlar på att han kommer ihåg oss idag men vem vet, vi kanske räddade någons liv inatt. Känns som dagens goda gärning. Dessutom, jag hade velat att någon hade gjort samma sak för mig om jag var i det tillståndet.

Klockan 5.40 var vi hemma. Jag var hungrig som tusan så åt nattmat och gick sedan och la mig runt 6.30. Klockan 10.00 vaknar jag av att jag hör min hyresvärd. Inser då att jag bett honom fixa min lampa så jag rusar upp ur sängen, börjar ta undan all disk från under lampan. Och naturligtvis knackar han på min dörr. Jag tror inte att "Good morning sunshine" var det första han tänkte när han såg mig öppna dörren....

Men som sagt, en väldigt intressant kväll/natt/morgon. Hade gärna gjort om det. Planen för resten av dagen är inte särskilt grandiose. Ska läsa läxan till imorgon och prata med familjen på Skype. Fixa mitt baklyse på cykeln (jag, min idiot, lämnade det på i 2 dygn så batteriet tog slut). Imorgon ska jag fixa försäkring och titta på en lägenhet med Ania. Hoppas verkligen att layouten passar 2 personer för läget är bra och hyresvärden extremt trevlig. Plus att hyran är bra. Hoppas hoppas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar